Kjærleikens ferjereiser
Litt Edvard Hoem fra Nordvestlandet – mange små historier og menneskeskjebner samlet i ett?

Jo da – og først og fremst i ett bilde. Lang lukker og kort blitstid gjør det mulig å fryse en situasjon sammen med noen langvarige bevegelser i en eksponering. I Kjærleikens ferje finnes det de som finner hverandre – kanskje etter både to og tre forsøk. Kanskje de lykkes? Jo det er jeg sikker på! Fotografen og teknologen sitter ellers i fremste rekke, med et glimt i øget. Litt på avstand er det de som protesterer mot å bli spikret fast på denne måte. Hvilket sunt trekk – men de har i disse medietider intet de skulle sagt, vi betaler deg litt vel?? Noen bekymrer seg overhodet ikke, noen nyder turen - hvorfor kaste bort kreftene på helt usannsynlige problemstillinger,. Dette blir vel aldri offentliggjort? Hehe - å være overforsiktig er sikkert lurt, men slitsomt. Og hvor langt kommer vi uten teknikk og motorer? Det blir ikke bølger uten. En solnedgang i det fjerne klarer vi oss i hvert fall ikke uten. Men beviset – det går an å fange mange øyeblikk i en komposisjon og i ett foto – også i vår digitale tidsalder. Stor takk til naturfotograf Tom Schandy for inspirerende idesamarbeid i Orinocodeltaet – et av verdens største og samtidig mest besøkte våtmarksområder. Venezuela, i likhet med Norge har ikke bare olje, men en masse natur å by på både for nyforelskede - og for oss vanlige nysgjerrige.
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger1025
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_208044} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (6)
Steinulf L.
Fin liten filosofisk epistel. Dramatisk foto hvor jeg synes du fanger essensen godt;varmen,fuktigheten,soloppgangen. Flott 'maleri'.
Eyvind R.
Et herlig bilde med illustrativt lys og valg av brennvidde som gir perspektiv og nødvendig dybde(skarphet).

Mvh Eyvind
Odd Tore S.
Et meget mystisk bilde som jeg skjønte lite av før jeg hadde lest og forstått deler av teksten.
Jeg tenkte nok mer på flukten fra skyggenes og tåkeheimens dal enn kjærleik her. Ta en titt selv også, og se på gjengen som om de nesten er i sikkerhet, men tåkeheimen følger med selv om himmelen egentlig er ganske klar.
Meget spesiell effekt du har oppnådd her.
Folket, typegalleriet kan man studere, men for meg er det settingen som slår, uansett om jeg misforstår eller ikke.
Odd Tore
Stine J.
Hei Ketil,

Et underlig bilde med en underlig stemning. Teksten din forklarer jo endel og når jeg studerer ansiktene så ser jeg hva du mener, men jeg er også tilbøyelig til å si meg enig med Odd Tore. :)

Eksperimentelt, fortellende, noe rotete komposisjonsmessig tror jeg oppsummerer mine inntrykk av bildet.

mvh Stine
Ketil K.
Takker for kommenterene - dette var et forsøk på å løsne litt på snippen, litt spøkefullt, litt utradisjonelt. Jeg var spent på reaksjonen og det var interessant å lese hvor forskjellig dere oppfatter bildet, det er en viktig og bra tilbakemelding.
Anders G.
Bildet virker for meg som om det er under-eksponert, det ser ut som om Camera Raw funksjonen i PS har prøvd å rette på det meste av dette, men når Raw instillingene i PS står i auto så vil du få masse støy i bildet på de mørke områdene.
Jeg tror nok du ville fått et bedre resultat hvis du hadde gjort dette manuelt f.eks ved å bruke curves.
Hvis jeg tar feil med hensyn til bruk av auto adustment i RAW så får du ha meg unskyldt, men slik ser det ut for meg.
Historien bak bildet er jo grei, men rent foto teknisk så er det vel ikke akkurat det vi er blitt vant med fra deg.

mvh
Anders
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu