Jeg brukte gråfilter med mitt 12-60 mm 2,8-3,5 Olympus objektiv og valgte en lukkertid på 1,6" og blender F22. Jeg synes kontrasten mellom natur, de gamle byggene langs Akerselva og vannet ble brukbart.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_555147} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Em kombinasjon av gråfilter og lang lukkertid på denne fossen slik den går nå med stor vannføring har nok gitt deg vell mye bomull og utbrenninger. Særlig på den nedre delen mot høyre har du fått skarpt avgrensede utbrenninger.
Den øvre delen er ikke så værst hvis man liker å lage bomull og/eller kremfløte av fosser. Det krever kanskje mange eksponeringer med forskjellige lukkertider for å få det til fortsatt å likne en foss.
Hvor mange ganger jeg har fotografert denne fossen som de fleste kaller Møllefossen aner jeg ikke. Navnet er jeg ikke helt sikker på, men siden broa heter Biermanns bro etter gata av samme navn ser jeg ikke bort fra at fossen også kan ha hett det opprinnelig.
Forstår godt at du vil ha fram det gamle preget. men det tror jeg du kunne fått vell så bra ved mer "normal" fotografering og heller forsøkt med filter i etterarbeidet f.eks. sepia.
Men det er jo bare å prøve igjen. Fossen går nok ikke sin vei selv om det er nytt vann hele tiden. Den lå der da Oscar braaten skrev sine skuespill og fortellinger. Han vokste opp et par hundre meter lenger opp. Fossen lå der da jeg tråkket mine barne sko på 50-60 tallet også.
Sjøl foretrekker jeg å få fram villskapen i fossen framfor å sløre den. Men også da dukker utbrenningene i det hvite opp og det fikser jeg med en kombinasjon av støytilsetting og blur.
Men når alt dette er skrevet så er ikke jeg noen fasit på hvordan det bør og/eller skal være så her kan komme meninger som går på tvers av mine.
Roar
Kenneth U.
Tusen takk for gode råd og tilbakemeldinger, Roar. Hyggelig at du ønsker å dele historie og hva du ønsker å få frem, det er kunnskapsrikt! :)
Kenneth
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Den øvre delen er ikke så værst hvis man liker å lage bomull og/eller kremfløte av fosser. Det krever kanskje mange eksponeringer med forskjellige lukkertider for å få det til fortsatt å likne en foss.
Hvor mange ganger jeg har fotografert denne fossen som de fleste kaller Møllefossen aner jeg ikke. Navnet er jeg ikke helt sikker på, men siden broa heter Biermanns bro etter gata av samme navn ser jeg ikke bort fra at fossen også kan ha hett det opprinnelig.
Forstår godt at du vil ha fram det gamle preget. men det tror jeg du kunne fått vell så bra ved mer "normal" fotografering og heller forsøkt med filter i etterarbeidet f.eks. sepia.
Men det er jo bare å prøve igjen. Fossen går nok ikke sin vei selv om det er nytt vann hele tiden. Den lå der da Oscar braaten skrev sine skuespill og fortellinger. Han vokste opp et par hundre meter lenger opp. Fossen lå der da jeg tråkket mine barne sko på 50-60 tallet også.
Sjøl foretrekker jeg å få fram villskapen i fossen framfor å sløre den. Men også da dukker utbrenningene i det hvite opp og det fikser jeg med en kombinasjon av støytilsetting og blur.
Men når alt dette er skrevet så er ikke jeg noen fasit på hvordan det bør og/eller skal være så her kan komme meninger som går på tvers av mine.
Roar
Kenneth